Αρχιτέκτονας-Συγγραφέας

Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2015


          ΠΩΣ ΕΝΑ ΑΝΟΥΣΙΟΥΡΓΗΜΑ ΓΙΝΕΤΑΙ "ΣΥΜΒΟΛΟ" ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ...

Την ανάρτηση αυτή ήθελα να τη βάλω χθες 12 Νοεμβρίου καθώς σαν χθες, στις 12 Νοεμβρίου 1900, τελείωσε πανηγυρικά η μεγάλη και ιστορική 3η Διεθνής ΄Εκθεση των Παρισίων όπου προβλήθηκαν τα μεγάλα τεχνολογικά επιτεύγματα της εποχής που χρησιμοποίησε ως "σύμβολό" της τον γνωστό σε όλους Πύργο του ΄Αϊφελ, ένα κατασκεύασμα του οποίου η αισθητική αμφισβητήθηκε από πολλούς διάσημους αρχιτέκτονες και μηχανικούς της εποχής αλλά και αργότερα ως τις μέρες μας. Παρόλα αυτά καθιερώθηκε σαν σύμβουλο των Παρισίων με την ίδια λογική που καθιερώθηκε "σύμβολο" και ο Λευκός Πύργος στη Θεσσαλονίκη παρόλο ,που αποτέλεσε κατά την τουρκοκρατία φρικτό κάτεργο όπου μαρτύρησαν πολλοί ΄Ελληνες αγωνιστές...
΄Εχει όμως ενδιαφέρον να ξέρουμε περισσότερα για την 3η Διεθνή ΄Εκθεση των Παρισίων του 1900 η οποία -καθώς λέγεται- ενέπνευσε το Νικόλαο Γερμανό γιά να ιδρύσει 2,5 δεκαετίες αργότερα τη Διεθνή ΄Εκθεση Θεσσαλονίκης...
Το σχετικό χρονικό αναφέρει :
Στις 15.04.1900 αρχίζει η 3η Διεθνής ΄Εκθεση «Παρίσι 1900» (EXPOSITION UNIVERSELLE DE PARIS – NEUILLY) στο Πεδίο του ΄Αρεως των Παρισίων με πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής τον Γουσταύο ΄Αϊφελ ( Gustave Eiffel). Αντικείμενο της έκθεσης υπήρξε η οργανωμένη παρουσίαση όλων των τεχνολογικών επιτευγμάτων της εποχής με κύριο έκθεμα τον γνωστό Πύργο του ΄Αϊφελ, σήμα αναφοράς της γαλλικής πρωτεύουσας έκτοτε. Στην έκθεση που αναπτύχθηκε σε μία τεράστια έκταση πολλών χιλιάδων τετρ.μέτρων, μετείχαν 76.000 εκθέτες απ΄όλο σχεδόν τον κόσμο και από την Ελλάδα. Την έκθεση επισκέφθηκαν 50 εκατ. επισκέπτες αριθμός ρεκόρ γιά έκθεση ακόμα και σήμερα. Παρόλα αυτά οικονομικά η 3η Διεθνής ΄Εκθεση των Παρισίων , λόγω υψηλών δαπανών κατά την οργάνωση και λειτουργία της, δεν πήγε καλά και για τους διοργανωτές αλλά και γιά πλήθος των Γάλλων μετόχων που έσπευσαν να αγοράσουν μετοχές της έκθεσης πιστεύοντας πως θα αυξάνονταν τα χρήματά τους. Ανάμεσα στα επιτεύγματα της τεχνολογίας της εποχής που προβλήθηκαν στην έκθεση ήταν κινηματογραφικές ταινίες του ομιλούντος κινηματογράφου, κυλιόμενες σκάλες, πετρελαιοκινητήρες που λειτουργούσαν με πετρέλαιο από … φυστίκια, σύγχρονα τηλεσκόπια ενώ τα κτίρια και οι εγκαταστάσεις της έκθεσης σχεδιάστηκαν από διάσημους αρχιτέκτονες και μηχανικούς σε στυλ «΄Αρτ νουβό» (Art Nouveau = Νεα Τέχνη) που κυριαρχούσε από το 1880 στο Παρίσι και στον κόσμο. Επίσης ο διάσημος αρχιτέκτονας Rene Binet σχεδίασε την περίφημη «Αψιδα του Θριάμβου» στην Place de la Concorde των Παρισίων που αποτέλεσε και την «Πύλη» της έκθεσης. Ακόμα σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν τα περίφημα κτίρια Grand Palais, Petit Palais, Palais de l’ Electrique (εξοπλισμένο με 5.000 πολύχρωμα λαμπιόνια) κλπ καθώς και ο Πύργος του ΄Αϊφελ ο οποίος παρά τις πολλές αντιδράσεις που υπήρξαν για την αισθητική του έγινε σύμβολο των Παρισίων τα επόμενα χρόνια. Κατά τη διάρκεια της 3ης Διεθνούς ΄Εκθεσης, από τις 15 Απριλίου ως τις 12 Νοεμβρίου 1900, γίνονταν διάφοροι διαγωνισμοί κυρίως γευσιγνωσίας κρασιών και ποτών όπου η ελληνική συμμετοχή της Ποτοποιϊας Ν.Καλλικούνη κέρδισε το χρυσό μετάλλιο για το εξαίρετο λικέρ και κονιάκ που παρήγαγε...
(Στην εικόνα ο Πύργος του ΄Αϊφελ και ο δημιουργός του)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου